maandag 10 december 2012

Autorijden in de Verenigde Staten: net even anders!


Hier is de top tien van het 'andere rijden' in de Verenigde Staten. Je mag overigens gewoon je Nederlandse rijbewijs gebruiken en je hebt geen internationaal rijbewijs nodig. 

De regels verschillen per Staat, let dus goed op!

1. Links EN rechts inhalen. 

Snelwegen bestaan vaak uit meerdere banen. Je mag links en rechts inhalen. Blijf vooral in je rijstrook. 'Pick a lane and stay in it!'

Dit is overigens niet de meest rechtse baan omdat je invoegend verkeer vaak moet voor laten gaan (soms wettelijk vastgelegd). De meest linkse baan is over het algemeen de fast-lane, (of een carpoolstrook). Als je twijfelt, pak dan de tweede baan van rechts en blijf daar rijden. Kijk bij rijstrookwissel goed in alle spiegels!

We hebben er maar een paar in Nederland, maar in de VS zie je ze (met name in Californië) meer: linkse uitvoegstroken (als er al sprake is van een 'strook').

Een tip: als het 'exit' bord links boven de weg hangt, is het links uitvoegen.

Je moet tijdig 'oversteken'. Zeker omdat de 'exits' maar twee keer aangegeven staan. Oversteken is vooral moeilijk in het drukke verkeer rond Los Angeles. Als je het niet zeker weet aan welke kant jouw 'uit' zich bevindt: ga dan in de middelste baan rijden, dan hoef je minder banen te wisselen.

Let op! In met name de Noordelijke Staten rijden er ook zogenoemde 'logger trucks': vrachtwagens met grote boomstammen als vracht. Als zij bergafwaarts rijden, remmen ze als regel nooit! Dat is voor de bestuurder te gevaarlijk omdat de vracht dan naar voren schuift. Als je zo'n vrachtwagen in je achteruitkijkspiegel ziet opdoemen, maak dat je wegkomt: ze denderen zonder pardon gewoon over je heen!


2. Turn on Red

Je mag als je voor een rood verkeerslicht staat, rechts afslaan - dan geldt het verkeerslicht als een stopbord (die werken net als de Nederlandse stopborden). Dus stoppen in en goed kijken of je kan rijden. Als je niet door dit rode verkeerslicht rijdt als de kust vrij is, kan je van de bestuurders achter je flink getoeter verwachten. Als er een bord staat met 'NO TURN ON RED', mag het overigens niet.

Let op! Dit is een populaire manier voor politie om je te pakken. Als je namelijk niet helemaal stopt, en de zogenaamde 'California stop' doet (langzaam doorrollen en dan weer optrekken) riskeer je al een boete.


3. Maximum snelheid (niet overtreden!)

In de VS mag je op de snelweg niet niet zo hard als in Nederland, maar in de bebouwde kom kan het in sommige gevallen weer wat harder. De regels verschillen per straat en per regio, dus let goed op de zwart-witte borden die de snelheden in 'miles per hour' aangeven.  

In de regel geldt: 25 mph tot 45 mph (55 km - 70 km ) in de 'bebouwde kom' en 55 mph tot 65 mph (88 km - 104 km) op de snelweg. Op sommige wegen in zeer afgelegen gebieden mag je wel eens 70 rijden. Je wordt snel gepakt, dus hou je in. Flitspalen worden heel beperkt ingezet, maar ze gebruiken wel radar en er staat politie langs de weg met meetapparatuur.

Let op! De '10 % regel' zoals we deze in Nederland kennen, werkt in de VS niet!

4. Ongeluk

Amerikanen rijden over het algemeen defensief. Dit heeft te maken met de verzekering. Als je een ongeluk veroorzaakt met een andere auto, dan hebben volgens de verzekering beide bestuurders automatisch schuld. Dit heet een moving violation, een bewegende overtreding, omdat er auto's bij betrokken waren die in beweging waren. Je krijgt dan punten op je rijbewijs en dit betekent dat de verzekeringspremies van beide bestuurders fors omhoog gaat. De meeste Amerikanen kijken dus heel goed uit!

5. Wegaanduiding

Snelwegen hebben nummers een een windrichting. Weet daarom niet alleen het wegnummer, maar ook of je in de Noordelijke, Zuidelijke, Oostelijk of Westelijke richting moet gaan.

Oneven nummers lopen op de Noord-Zuid as. En de even nummers op de Oost-West as.

6. Stop! Politie!

Word je door de politie aangehouden, blijf dan rustig en volg de instructies op. Maak geen snelle bewegingen en hou je handen op het stuur of goed in het zicht. Grapjes worden niet gewaardeerd.

Let op: Als je uit moet stappen, mag je, vooral als je een vrouw alleen bent, aangeven dat je naar het dichtstbijzijnde politiebureau wilt rijden, om daarbinnen de agent te woord te staan. Dan rijdt de politieagent (als het een echte is) achter je aan.

7. Carpool strook

In Nederland is de carpool strook na een onwettige start verdwenen. In Amerika maak je er gebruik van als je met twee of meer personen in een auto zit. De banen zijn vaak afgescheiden van de hoofdbanen met een betonnen muurtje (zoals je in Nederland betonnen afscheidingen kent bij wegwerkzaamheden). Je kan dus achter iemand 'vast komen te zitten' die minder dan de toegestane snelheid rijdt. Of je kunt boze bestuurders achter je krijgen als je dit zelf doet.

In Los Angeles is, in verband met de drukte, het gebruik van de 'carpool lane' een absolute must - als je tenminste er kan komen nadat je ingevoegd bent: de 'carpool lane' zit namelijk vaak helemaal links en de snelwegen zijn vaak 6 banen breed beide kanten op.

Let op! Je moet tijdig de carpool lane verlaten als je een afslag moet pakken; je hebt ook tijd nodig om naar de uiterst rechtse baan te komen.

8. Tanken

Tanken is vrij voor de hand liggend. Soms moet je wel de handel van de tankslanghouder omhoog trekken. Benzine wordt echter verkocht per gallon (iets meer dan 3 liter).

Toch gelden er soms andere regels. In New Jersey is het bijvoorbeeld wettelijk niet toegestaan om zelf te tanken, dat doet een pompbediende voor je. (Deze hoef je geen fooi te geven) Je rijdt naar een pomp, blijft in de auto zitten (motor uit!) en de bediende komt naar je toe. Je zegt voor hoeveel dollar je welke benzine je wilt, en geeft hem of haar geld of een creditcard (handtekening of pin niet vereist). Je kan ook vragen om vol te gooien (Please, fill her up). Met een credit card is de benzineprijs per gallon vaak meer.

In Californië moet je vooraf betalen. Je moet dan je auto bij de pomp zetten (motor uit!), naar de kassa lopen en zeggen voor hoeveel dollar je aan welke pomp wil tanken. Je betaalt dit bedrag en kan voor dit bedrag pompen. De pomp stopt automatisch bij het voorafbetaalde bedrag. Als je teveel hebt betaald omdat je tank bijvoorbeeld sneller vol is, kan je het verschil weer terugkrijgen. Ook als je een bonnetje wil, kan je deze binnen halen.


Let op!  In tegenstelling tot Nederland, is aan een snelweg is de benzine goedkoper dan in de stad.

9. Schoolbussen

Als er een knalgele schoolbus langs de weg staat en het stopbord is uitgeklapt (en/of de waarschuwingslichten knipperen), mag je onder geen enkele voorwaarde inhalen of er langs rijden! Je moet stoppen en wachten. Dat geldt ook als de bus aan de andere kant van de weg staat. Je moet wachten totdat het bordje inklapt, de lichten uit zijn of de bus weer gaat rijden.


Let op! Voetgangers hebben altijd voorrang. Iemand aanrijden kost je een flinke smak geld en in het ergste geval lever thet een gevangenis straf op. Bij twijfel: wachten!

10. Tolwegen

Mocht je in New York, New Jersey rijden, kies van voor het EZ-pass kastje bij je verhuurbedrijf voor de tolwegen, tunnels en bruggen. Voor een klein bedrag (vaak 10 dollar voor de huurperiode) zetten ze hem in je auto. Dat scheelt wachttijd (zeker in en om New York) en je hoeft geen wisselgeld bij je te hebben. Bovendien kan je soms met iets aangepaste snelheid lekker doorzoeven in de EZ-pass express lane. Achteraf krijg je de rekening voor al je gebruikte tolwegen.

Bron

1 opmerking:

Blogger templates