woensdag 26 juni 2013

Grilled Cheese: Een Boterham met Kaas, op zijn Amerikaans



Als een Nederlander enige tijd in het buitenland verblijft, gaat hij of zij over het algemeen naar een boterham met ‘echte’ kaas (lees = Goudse kaas) of hagelslag verlangen, of stamppot. Na 27 jaar in Nederland te hebben gewoond, gaat mij dit, eerlijk gezegd, ook zo. Zodra ik in het vliegtuig stap richting Schiphol, hoop ik dat er nog wat kaas in de koelkast ligt, of op zijn minst, dat mijn zoons de hagelslag niet helemaal op gemaakt hebben. En ik eet steevast de eerste avond stamppot terwijl ik meer een pasta en rijst eter ben.

Toen ik in de VS opgroeide, waren de standaard sandwiches met pindakaas en jam, tonijn salade of ‘grilled cheese’. Een grilled cheese sandwich eet je samen met romige tomaten soep, een perfecte combinatie. Dit was de sandwich voor het weekend en vakanties, en het brood werd van hoek tot hoek gesneden, zodat je driehoeken kreeg. Dit alleen al maakte het iets bijzonders, en was voor een kind feestelijk.

Ik kan mij donkere winterse dagen herinneren die ’s ochtends rond 6 uur via de radio schoolvrij werden verklaard. Dan gingen we toch naar school, maar met ons sleeën en we vlogen de heuvels rondom de school af. Je ging verkleumd tot op de bot maar voldaan naar huis, verlangend naar eerst een kopje warme chocolade melk, om wat later een grilled cheese sandwich met tomaten soep te eten. Mmmmm…daar kunnen volgens mij geen pannenkoeken tegenop.

 Wist jij dat Johnny Depp een strijkijzer gebruikte om een grilled cheese sandwich te maken in de film Benny & Joon? Klik hier voor meer grappige feiten en informatie over het ontstaan van deze sandwich.

De grilled cheese sandwich heeft zo een impact dat er een heuse jaarlijkse 'Gilled Cheese Sandwich Day' wordt gevierd, op 12 april.

Om de sandwich te maken heb je brood, boter en kaas nodig en een pan om de sandwich in te bakken.

Hier volgen wat tips om de sandwich te maken:
Je kunt elk soort brood gebruiken maar wit is traditioneel.
Je hebt boter nodig om de sandwich mooi bruin te krijgen. Je kunt de boter op beide kanten van het boterham smeren of alleen aan de binnenkant en dan boter in de pan doen. Ik geef de voorkeur aan het eerste omdat het brood gelijkmatiger bruin wordt.
In de VS gebruiken wij cheddar kaas maar in Nederland kan men Goudse of Zwitserse kaas gebruiken.
De kaas smelt het beste als je die raspt en dan op het brood verdeelt.
De kaas smelt het beste als je de pan voorverwarmt.
Als je de sandwich omdraait, druk een beetje op het brood.
De sandwich wordt in driehoeken gesneden en met tomaten ketchup geserveerd, eventueel met wat naturel chips.

Tegenwoordig doet men van alles en nog wat in de sandwich, maar ik hou het zelf bij het traditionele recept.

Chef John, die van de meest simpele gerechten iets leuks weet te maken, maakt een wel heel bijzonder sandwich met kaas aan de binnen- en aan de buitenkant, die hij noemt: Inside-out Gilled Cheese




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Blogger templates