zaterdag 5 oktober 2013

BLT: Een Fantastisch Sandwich




De laatste keer dat ik van de VS naar Nederland vloog moest ik een paar uur wachten voor het vertrek van mijn vlucht. De hele reis had ik zin in een BLT (‘bacon, lettuce en tomaten sandwich’) maar het was er niet van gekomen.

Ik zag twee mannen bij een restaurant eten, en ineens besefte ik dat ze juist deze sandwich zaten te eten, die zowat perfect gemaakt was. Ja, ik heb er een besteld en zitten smullen. En gelukkig dat ik nog iets at want het duurde echt nog uren voordat we in het vliegtuig zaten en de avondmaaltijd geserveerd kregen.


Deze sandwich is altijd iets speciaals voor mij geweest. Het is de perfecte combinatie van smaken en kleuren, van structuren met de zachte tomaat en mayo en de knapperig geroosterd brood, sla en bacon. Het is eigenlijk totale eenvoud maar een beleving dat in je herinnering blijft hangen.


In ons gezin is dit niet een sandwich voor door de weeks, of zelfs voor in het weekend, maar een sandwich voor heel af en toe. Zo bijzonder is die. Nu maar hopen dat jij ook zo ervan geniet na al mijn lofprijzingen aan het adres van de BLT.

Ingrediënten per sandwich:
2 snee brood geroosterd (wit of bruin brood werkt het beste)
1 EL mayonaise (koop wel een goede mayonaise)
2 plakjes tomaat, het liefst van een stevige tomaat met veel vlees
4 repen bacon, knapperig uitgebakken en op een stukje keukenpapier uitgelekt
2 blaadjes ijsberg sla
Plakjes avocado (optie)

Bereiding:
Eerst het brood roosteren. Dan de mayonaise verdelen over beide sneeën. Dan op een snee een blad ijsberg sla leggen, dan de tomaten dan de bacon en dan de laatste blad sla. De tweede snee op de eerste leggen en de sandwich door midden snijden. Alhoewel niet traditioneel, leggen veel mensen op de eerste blad sla een paar dunne plakjes avocado, gevolgd door de tomaten, bacon en de rest van de sla.

Met plakjes avocado

Hier is een video van Chef John met een pasta recept dat is geïnspireerd door de BLT. 
Zoals Chef John in zijn video's zegt: ENJOY!

Chef John's BLT pasta gerecht


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Blogger templates