De Amerikaanse filmstudio's zijn begonnen om de 35-millimeter film in de ban te doen en volledig over te stappen op het digitale formaat. Helaas betekent de overstap naar digitale projectie een zeer kostbare aanpassing voor de toch al tanende drive-in industrie.
Het probleem is dat het bezoekersaantal voor drive-ins, die in de wintermaanden al nauwelijks omzet hebben, achteruit loopt. Hoewel er recent toch een flinke opleving te zien is.
Er zijn in de VS nog 368 drive-ins over, maar de lichten zullen daar snel dimmen als Hollywood hun plan doorzet om volledig over te stappen op digitaal aan het einde van dit jaar.
Een digitale print omzetten naar film is een kostbare zaak. Het kost zo'n $70,000 per scherm, per film. Er zijn wel drive-ins die digitale projectors aanschaffen, maar voor meesten zal het te duur zijn.
De hoogtijdagen van de drive-in waren in de vijftiger jaren van de vorige eeuw, toen hele families in (en om) een auto zaten om met z'n allen een 'outdoor' filmpje te pikken. In de top-jaren waren er meer dan 4000 bioscopen, een kwart van alle bioscopen in het land. Nu is het aandeel gedaald tot 1,5%.
Leerlingen van CSG De Goudse Waarden bij de drive-In, New York |
De overgebleven drive-ins deden het de afgelopen tien jaar beter, mede door prijsbewuste families die op deze manier een dubbele voorstelling konden zien, voor een lagere entree. En voor de jongere generatie is het een interessante reis terug in de tijd. De snacks zijn goedkoper en je bent een stuk vrijer in je bewegingsruimte. Bovendien kan je in de cocon van je auto ongestoord naar een film kijken... of iets anders doen.
Tien jaar geleden hielp Hollywood met een financieringsplan voor de aanschaf van digitale projectoren van de indoor bioscopen. Dit plan is er echter niet voor de drive-ins. Omdat de omzetcijfers van de kleinere drive-ins niet meetellen, is het behoud drive-in voor Hollywood niet zo belangrijk. En dan is er het soort projector dat drive-in bioscopen nodig hebben. De projector staat meer dan een voetbal veld van het scherm af en heeft daarom een veel sterkere lamp nodig om de afstand te overbruggen. In het hokje heeft speciaal glas, nieuwe ventilatie en airconditioning nodig, en moet er een internetverbinding zijn.
De vraag is nu wie er wel en niet de overstap gaat wagen, net nu de drive-in industrie een opleving doormaakt. Het zou jammer zijn als deze bijzondere cultuur verdwijnt. De zomer van 2014 zal het leren...
Bron
Geen opmerkingen:
Een reactie posten