maandag 4 maart 2013

Amerikaanse Invloed op Nederlandse Sportwedstrijden


In de Verenigde Staten gaan sport evenementen over het algemeen met veel bombarie gepaard. Een wedstrijd is een echte 'happening' en je krijgt waar voor je geld; je hoeft je geen moment te vervelen.

Om te beginnen wordt er steevast uit volle borst het volkslied gezongen, het liefst met een (lokale) beroemdheid. En er zijn, afhankelijk van de sport, cheerleaders, mascottes, drumkorpsen en enthousiaste omroepers die het stadion op de hoogte houden van alles dat op het veld gebeurd en tegelijkertijd het publiek erbij betrekken met spelletjes en geintjes. En er is muziek, heel veel muziek. En dan zijn er nog de tradities, zoals je bijvoorbeeld bij honkbal de '7th inning stretch' op moet staan om uit volle borst "Take Me Out to the Ball Game" mee te zingen met bijbehorende handgebaren.

Een gemiddelde Amerikaan beschouwt een bezoek aan een sportwedstrijd zoals honkbal, American Football, basketbal, en ijshockey (als ze tenminste spelen) een uitje voor het hele gezin.

de ultieme 'tailgate' met bbq
De voorpret begint al vroeg als je op de parkeerplaats als uren voor de wedstrijd een tailgate party houdt met andere sport fans. De tailgate is de achterklep van een onder meer een pick-up truck die je openklapt waardoor er een soort tafeltje ontstaat. Dit was laatst nog te zien in de Oscar genomineerde film 'Silver Linings Playbook', waar een tailgate feestje flink uit de hand loopt, want op zo'n feestje mag de alcohol niet ontbreken!

In Nederland gaat het er allemaal wat rustiger aan toe (als we tenminste de hooligans even buiten beschouwing laten). Maar hier komt verandering in. De Nederlander hoort tegenwoordig een Avicii nummer door het stadion galmen,  omroepers die het publiek steeds meer opzwepen, en cheerleaders die regelmatig kmen opdraven om het publiek bezig te houden in de pauzes. En dan worden er steeds meer extra evenementen georganiseerd die naast een wedstrijd plaatsvinden.

Het publiek wil namelijk meer. Het is nog niet zo dat een gemiddelde voetbalfan op alle toeters en bellen zit te wachten, maar er is stevige concurrentie met de televisie voor andere sporten zoals beachvolleybal, golf en shorttrack. Massale evenementen zijn tegenwoordig erg populair, maar het moet natuurlijk niet zo saai zijn dat je net zo goed thuis op de bank kan zitten.

De Nederlander weet inmiddels, met name dankzij het internet, wat er eigenlijk allemaal mogelijk is. Veel jongeren weten al dat de Super Bowl reclames ieder jaar weer voor veel gespreksstof zorgen, en van de half-time show met mega-artiesten weten ze ook alle details te noemen.

Het kan nog wel even duren, maar sport en entertainment zullen in de toekomst in Nederland steeds vaker samenkomen. En dat is typisch Amerikaans.

Zie hieronder het drumkorps van de Universiteit van Ohio tijdens een half-time show:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Blogger templates